Hlavní stránka / databáze / Hudba ve Star Treku

Hudba ve Star Treku

Na této stránce naleznete přehled hudby ve Star Treku rozdělený podle seriálů. Dočtete se také informace o autorech hudby, nebo o "hrajících, zpívajících" hercích a postavách.

Celovečerní filmy

V roce 1979 vzniká první celovečerní film Star Trek: The Motion Picture. Protože příznivý ohlas hudby Johna Williamse pro Star Wars vyvolal určitou renesanci velké orchestrální hudby, rozhodli se producenti právě pro ni. Kompozice byla zadána Jerrymu Goldsmithovi, který měl už zkušenosti s psaním hudby pro několik televizních epizod a byl schopen psát dobrou orchestrální hudbu. Jerry Goldsmith nejenže vyhověl tomuto požadavku, ale napsal skutečně originální dílo, které skvěle podkresluje jednotlivé filmové scény. Obzvláště zřejmé je to při dlouhých záběrech na vesmírné doky, lodě, setkávací manévry Enterprise s dálkovým raketoplánem či dokonce na vnitřní prostory cizí mezihvězdné sondy, kde obraz a zvuk jako celek působí velmi impozantně. Jeho samostatný poslech neztratil dodnes nic ze svého půvabu. Velmi krásný je i motiv „Illia's Theme“, za který Jerry Goldsmith získal nominaci na cenu Akademie a Zlatý glóbus.

Jeden jeho soundtrack vyšel na LP v době premiéry a je dnes už nesehnatelný. Další vyšel ke 20. výročí na CD. Ten byl doplněn některými předtím neuvedenými pasážemi a digitálně zrekonstruován. Do dvojalba k němu bylo přidáno další CD s rozhovory a úvahami o Star Treku s Genem Rodenberrym, Williamem Shatnerem ad.

Jerry Goldsmith jako první autor hudby pro celovečerní Star Trek film použil do úvodních fanfár motiv Alexandera Courageho ze znělky a řada dalších autorů to pak zopakovala.

Zajímavostí je, že pro tuto filmovou hudbu byl použit speciálně navržený a zkonstruovaný pětimetrový elektro-magneticko-fonický hudební nástroj blaster beam a nahrávalo se ještě týden před světovou premiérou.

Blaster beam

Blaster beam je elektro-magneticko-fonický hudební nástroj, který navrhl John Lazelle na počátku 70. let 20. století. Poprvé jej v širší míře použil americký hudebník Francisco Lupica, který vyrobil několik exemplářů ze železa.

Pro film Star Trek: The Motion Picture využili tvůrci upravený blaster beam z hliníku, který sestrojil americký herec, vynálezce a hudebník Craig Huxley.

Jerry Goldsmith nástroj popsal jako "dlouhý kus hliníku s kovovými strunami napnutými po celé délce se zesilovači pod každou strunou". Nástroj produkuje syrové elektronické zvuky, které ve filmu vydává V'Ger.

Craig Huxley předvádí blaster beam na projekci Star Trek: The Motion Picture v Los Angeles v roce 2012.

Star Trek: The Motion Picture

  • Datum vydání: 1979 LP, 1986 CD
  • Vydavatel: Columbia
  • Skladatel: Jerry Goldsmith

# název skladby délka
1 Main Title † / Klingon Battle 6:50
2 Leaving Drydock 3:29
3 Cloud 4:58
4 Enterprise 5:59
5 Ilia's Theme † 3:01
6 Vejur Flyover 4:57
7 Spock Walk 4:19
8 Meld 3:16
9 End Title † 3:16
Celkový čas 37:38
- Skladba obsahuje "Theme from Star Trek" od Alexandera Courageho

Star Trek II: The Wrath of Khan

Pro druhý celovečerní film natočený v roce 1982 Star Trek II: The Wrath of Khan (Khanův hněv) psal hudbu další z úspěšných skladatelů filmové hudby James Horner. Napsal také nové osobité dílo, ale zároveň ponechal Courageho motiv v úvodní skladbě a v závěrečných fanfárách. V jeho kompozici dominují smyčcové nástroje v zajímavých kombinacích nebo v souzvuku s dechovými, v napínavých scénách doplněné výraznými bicími a Hornerovými oblíbenými perkusemi. Smyčcové party jsou velmi krásné zvlášť v posledních čtyřech skladbách soundtracku, který také stojí za poslech i s odstupem času.

  • Datum vydání: červenec 1982
  • Vydavatel: Atlantic Records, GNP Crescendo Records
  • Skladatel: James Horner

# název skladby délka
1 Main Title * 3:03
2 Surprise Attack 5:06
3 Spock 1:10
4 Kirk's Explosive Reply 4:02
5 Khan's Pets 4:18
6 Enterprise Clears Moorings 3:32
7 Battle in the Mutara Nebula 8:08
8 Genesis Countdown 6:36
9 Epilogue/End Title * † 8:40
Celkový čas 44:50
* - Skladba obsahuje "Theme from Star Trek" od Alexandera Courageho
- Dialog ve skladbě namluvil Leonard Nimoy

Star Trek III: The Search for Spock

V roce 1984 vzniká další film Star Trek III: The Search for Spock (Pátrání po Spockovi) a hudbu pro něj píše opět James Horner. V celé kompozici použije Courageho motiv vícekrát, nejen v úvodní melodii, která zní tentokrát velmi jemně až melancholicky, ale na závěr se nádherně rozvine a opět uslyšíme výrazné smyčcové party. Při psaní hudby ke scénám s Klingony Horner záměrně pro navození kontinuity napodobuje motiv (Klingon Battle), který napsal Jerry Goldsmith pro první celovečerní film. Krásné i zajímavé jsou pasáže, které mají vystihovat přílet na podivuhodnou a neobvyklou planetu Vulkan a podkreslovat scenérie tajuplného rituálu. Jen poslední skladba soundtracku zní trochu nesourodě.

  • Datum vydání: 1984, 21. ledna 1991 (znovuvydání)
  • Vydavatel: Capitol Records, GNP Crescendo Records (znovuvydání)
  • Skladatel: James Horner
  • Orchestrátor: Greig McRitchie

# název skladby délka
1 Prologue & Main Title † 6:27
2 Klingons † 5:55
3 Stealing the Enterprise † 8:33
4 The Mind Meld 2:30
5 Bird-of-Prey Decloaks 3:37
6 Returning to Vulcan 4:49
7 The Katra Ritual 4:29
8 End Title † 6:12
9 The Search for Spock 03:43
Celkový čas 46:33
- Skladba obsahuje "Theme from Star Trek" od Alexandera Courageho

Star Trek IV: The Voyage Home

Star Trek IV: The Voyage Home (Cesta domů) natočený v roce 1986 byl trochu raritou a vybočením z žánru. Byl komediálně laděný a dokázal udělat částečnou parodii sebe sama. Pro napsání hudby byl vybrán další skladatel, tehdy už starší Leonard Rosenman. Složil opět nový hlavní motiv, který má na začátku také Courageho fanfáru a je velmi melodický až zpěvný. Většina hudby je však značně různorodá a vysloveně komediální. Velice dobře dokresluje některé scény. Úvodní a závěrečné pasáže však zní „startrekově“ heroicky. Na začátku se také krátce mihne motiv Klingonů, a to ve chvíli, kdy sonda zničí klingonskou loď.

Leonard Rosenman se také zajímavě pokusil vystihnout nepříjemné pocity až strach ze zvuků mimozemské sondy a v hudbě se krátce objeví i zakomponovaný zpěv velryb.

  • Datum vydání: 25. října 1986
  • Vydavatel: MCA Records
  • Skladatel: Leonard Rosenman
  • Další hudba: Russell Ferrante, Jimmy Haslip & The Yellowjackets
  • Orchestrátor: Ralph Ferraro

# název skladby délka
1 Main Title * 2:39
2 The Whaler 2:01
3 Market Street † 4:37
4 Crash-Whale Fugue 8:16
5 Ballad of the Whale † 4:59
6 Gillian Seeks Kirk 2:42
7 Chekov's Run 1:20
8 Time Travel 1:28
9 Hospital Chase 1:14
10 The Probe 1:16
11 Home Again: End Credits * 5:38
Celkový čas 36:09
* - Skladba obsahuje "Theme from Star Trek" od Alexandera Courageho
- Obsahuje hudbu, kterou složili Leonard Rosenman, Russell Ferrante a Jimmy Haslip. Provedení: The Yellowjackets

Star Trek V: The Final Frontier

Hudbu pro následující Star Trek V: The Final Frontier (Konečná hranice) natočený v roce 1989 napsal opět Jerry Goldsmith, který se v ní vrátil ke svému úvodnímu motivu z prvního filmu. Ten byl v té době už známější z televizní obrazovky, protože v roce 1987 se (jen s několika úpravami) stal úvodním motivem seriálu Star Trek: The Next Generation. Dokonce se traduje, že jeden z vedoucích představitelů Paramountu, který neznal historické souvislosti, se při první projekci filmu pohoršeně ptal: “Proč je tam ta televizní hudba?“> Kromě pro Star Trek typických heroických pasáží jsou zde nové dramatické motivy i sekvence, které zní velmi jemně až snově, a další se zvláštní rytmikou a instrumentací vystihující představu záhadné vesmírné energetické bariéry či vysněného hledaného ráje. I v tonto filmu krátce zazní Goldsmithův motiv Klingonů při boji s klingonskou lodí. Na konci soundtracku, který k filmu vyšel, je píseň, kterou ve filmu zpívá Uhura, a je zajímavé, že ji nezpívala její představitelka Nichelle Nichols, ale zpěvačka skupiny Hiroshima, která píseň nahrávala.

  • Datum vydání: 27. června 1989
  • Vydavatel: Epic Records
  • Skladatel: Jerry Goldsmith
  • Další hudba: Hiroshima
  • Orchestrátor: Arthur Morton

# název skladby délka
1 The Mountain * 3:53
2 The Barrier 2:53
3 Without Help 4:21
4 A Busy Man 4:42
5 Open the Gates 3:02
6 An Angry God 6:58
7 Let's Get Out of Here 5:15
8 Free Minds 3:19
9 Life is a Dream * 3:59
10 The Moon's a Window to Heaven † 4:00
Celkový čas 42:25
* - Skladba obsahuje "Theme from Star Trek" od Alexandera Courageho
- Skladbu nahrála americká hudební skupina Hiroshima

Skupina Hiroshima

Ve scéně, kdy se Uhura svým tancem s palmovými listy snaží odvést pozornost banditů, zazní i píseň The Moon's a Window to Heaven. Hudbu k písni složil Jerry Goldsmith, slova k ní napsal John Bettis, ale skladba stejnou měrou patří i Danu Kuramotovi, skladateli, aranžérovi, multiinstrumentalistovi a vedoucímu americké hudební skupiny Hiroshima, kterou v roce 1974 v Los Angeles společně založili: Dan Kuramoto, June Kuramoto a Danny Yamamoto. Skupina je ztělesněním principu IDIC (Infinite Diversity in Infinite Combinations (Nekonečná rozmanitost v nekonečných kombinacích)), když do své hudby kromě kytary, basy, kláves a bicích integruje také japonské hudební nástroje koto, shakuhachi, taiko pro jejich nanapodobitelné zvuky.

Související odkazy:

Star Trek VI: The Undiscovered Country

Film Star Trek VI: The Undiscovered Country (Neobjevená země) natočený v roce 1991 byl poslední z klasické série s celou posádkou kapitána Kirka. Pro tvorbu hudby k němu byl vybrán mladý, tehdy pouze čtyřiadvacetiletý Cliff Eidelman. Jeho kompozice je osobitá a nesnaží se příliš navazovat na Star Trek tradice. V úvodní předehře se sice objeví vzestup dechových nástrojů, ale není tam nic z Courageho fanfáry. Tento typický motiv najdete tentokrát jen v náznacích ve skladbě doprovázející start lodi z doku a v titulcích na závěr. Přestože Klingoni hrají ve filmu důležitou roli, nenajdete zde ani původní Goldsmithův klingonský motiv. Hudba ale využívá celé škály velkého orchestru najednou znovu i v kombinací s elektrofonickými zvuky a dokonce i s krátkými sborovými vokály, což není ve Star Treku úplně běžné. Tím vším Eidelman vytváří naléhavý tón, vystihující zoufalou snahu posádky odhalit spiknutí a zabránit téměř neodvratné válce s Klingony, a skvěle podbarvuje filmové obrazy, které jsou někdy i dost ponuré.

Zajímavostí je, že režisér Nicholas Meyer chtěl původně pro film využít suity Gustava Holsta „The Planets“, ale z důvodu příliš vysokého honoráře nebyl schopen získat licenci.

  • Datum vydání: 10. prosince 1991
  • Vydavatel: MCA Records
  • Skladatel: Cliff Eidelman
  • Orchestrátoři: Mark McKenzie & William Kidd

# název skladby délka
1 Overture 2:57
2 An Incident 0:53
3 Clear All Moorings 1:39
4 Assassination 4:45
5 Surrender for Peace 2:46
6 Death of Gorkon 1:10
7 Rura Penthe 4:22
8 Revealed 2:38
9 Escape from Rura Penthe 4:22
10 Dining on Ashes 1:00
11 The Battle for Peace 8:03
12 Sign Off * 3:13
13 Star Trek VI Suite / End Credits 6:18
Celkový čas 45:16
* - Skladba obsahuje "Theme from Star Trek" od Alexandera Courageho

Star Trek: Generations

V roce 1994 byl natočen první celovečerní film s posádkou kapitána Picarda, ve kterém se Kirkova posádka objeví krátce na začátku a ne zcela kompletní. Kirk sám se ocitne nejprve ve zvláštním vesmírném časoprostorovém fenoménu Nexus a později zahyne. Hrdinně! (Jako by se producenti chtěli rozloučit - nebo konečně zbavit původní posádky.)

K tvorbě hudby pro tento film Star Trek: Generations (Generace) byl vybrán Dennis McCarthy, skladatel spjatý s tvorbou hudby pro televizní seriál Star Trek: The Next Generation už od prvního dílu. Pro film vytvořil kompozici, která měla tento seriál připomínat a zároveň dávat zvuku širší dimenzi použitím velkého orchestru a dokonalého digitálního zvuku. V předehře dává zaznít i motivům z prvního filmu s původní posádkou a Courageho fanfáru zakomponovává nejen do hlavního motivu, ale používá ji pro dokreslení atmosféry i v několika dalších pasážích. Samotný děj provázejí dva výrazné motivy: první řídící, bouřlivý, rytmický k dramatickým scénám a druhý, nadpozemsky krásný, ale s téměř strašidelnou melodií pro smyčce se sbory a elektronickými efekty.

Na závěr vydaného soundtracku je jako zajímavý bonus přidána řada zvukových efektů.

  • Datum vydání: 7. prosince 1994
  • Vydavatel: GNP Crescendo Records
  • Skladatel: Dennis McCarthy
  • Další hudba: Alexander Courage
  • Orchestrátoři: William Ross, Mark McKenzie & Brad Warnaar

# název skladby délka
1 Star Trek Generations Overture 4:14
2 Main Title* 2:53
3 The Enterprise-B/Kirk Saves the Day* 3:13
4 Deck 15 1:41
5 Time is Running Out 1:12
6 Prisoner Exchange 2:57
7 Outgunned 3:21
8 Out of Control/The Crash 2:07
9 Coming to Rest 0:57
10 The Nexus/A Christmas Hug 7:08
11 Jumping the Ravine 1:37
12 Two Captains 1:32
13 The Final Fight 6:15
14 Kirk's Death 2:46
15 To Live Forever* 2:43
Zvukové efekty
16 Enterprise-B Bridge 3:13
17 Enterprise-B Doors Open 0:13
18 Distress Call Alert 0:10
19 Enterprise-B Helm Controls 0:16
20 Nexus Energy Ribbon 1:38
21 Enterprise-B Deflector Beam 0:08
22 Enterprise-B Warp Pass-by 0:14
23 Enterprise-B Transporter 0:12
24 Tricorder 0:30
25 Hypo Injector 0:03
26 Communicator Chirp 0:06
27 Door Chime 0:07
28 Enterprise-D Warp Out #1 0:22
29 Bird of Prey Bridge / Explosion 2:51
30 Klingon Sensor Alert 0:08
31 Bird of Prey Cloaks 0:04
32 Bird of Prey De-Cloaks 0:10
33 Klingon Transporter 0:12
34 Soran's Gun 0:11
35 Soran's Rocket De-Cloaks 0:05
36 Shuttlecraft Pass-By 0:21
37 Enterprise-D Bridge / Crash Sequence 3:21
38 Enterprise-D Warp-Out #2 0:09
Celkový čas 60:24
* - Skladba obsahuje "Theme from Star Trek" od Alexandera Courageho

Star Trek: First Contact

Pro film Star Trek: First Contact (První kontakt) natočený v roce 1996 skládal hudbu opět Jerry Goldsmith. Tentokrát si Star Trek „zalaškoval“ s horrorovým žánrem a výsledek byl překvapivě dobrý.

Pro vystižení charekteru filmu vytvořil Goldsmith temnou, depresivní hudbu se svištivou melodickou hlavní pasáží, opět se zachovanou Courageho fanfárou. Také utvořil kovově znějící pochod a syntetizátorový motiv k Borgúm. Využil i svých předcházejících zkušeností s komponováním pro Star Trek, a tak je v některých skladbách slyšet motiv z prvního filmu (např. v motivu k červenému poplachu a v závěrečných titulcích). Také použil už své známé téma Klingonů, které v upravené podobě podkresluje scény, ve kterých dominuje Worf.

Na celkové kompozici se podílel i jeho syn Joel Goldsmith jako asistent hudební režie a také zkomponoval asi 22 minut hudby použité ve filmu.

Na konci soundtracku, který byl k filmu vydán, jsou dvě rockové písně, které v průběhu děje poslouchá vynálezce a konstruktér warp pohonu Zefram Cochrane.

  • Datum vydání: 11. prosince 1996
  • Vydavatel: GNP Crescendo Records
  • Skladatel: Jerry Goldsmith
  • Další hudba: Joel Goldsmith
  • Orchestrátoři: Jeff Atmajian, Alexander Courage a Arthur Morton

# název skladby délka
1 Main Titles/Locutus † * 4:17
2 Red Alert 2:13
3 Temporal Wake 2:07
4 Welcome Aboard 2:40
5 Fully Functional 3:18
6 Retreat † 3:59
7 Evacuate 2:19
8 39.1 Degrees Celsius † 2:44
9 The Dish 7:05
10 First Contact 5:52
11 End Credits * 5:24
12 Magic Carpet Ride ** 4:25
13 Ooby Dooby *** 2:22
Celkový čas 73:19
* - Skladba obsahuje "Theme from Star Trek" od Alexandera Courageho
- Obsahuje hudbu, kterou složil Joel Goldsmith
** - Skladbu "Magic Carpet Ride" napsali John Kay and Rushton Moreveo a na soundtraku je použita v provedení kanadské skupiny Steppenwolf z roku 1968
*** - Skladbu "Ooby Dooby" napsali Wade Moore, Dick Penner a zpívá ji Roy Orbison

Star Trek: Insurrection

Pro film Star Trek: Insurrection (Vzpoura) z roku 1999 skládal hudbu opět Jerry Goldsmith. Zachovává v ní tradice žánru použitím jak Courageho fanfáry, tak návratem k některým motivům ze Star Treku: The Motion Picture. Opět dramaticky dobře podtrhuje napínavé a bojové scény, ale ve filmu se po dlouhé době objevuje krásný, jenmý, romantický motiv, a to jak na konci úvodní skladby, tak i při scénách s hrou dětí, při krásných pohledech na přírodu a sídliště zvláštní planet. V části skladby „New Sight" se proměňuje v téměř milostný motiv Picarda a Anij. K filmu opět vyšel soundtrack a jeho jedinou nevýhodou je nevyvážená síla zvuku v tichých a hlasitých pasážích.

  • Datum vydání: 8. prosince 1998
  • Vydavatel: GNP Crescendo Records
  • Skladatel: Jerry Goldsmith
  • Orchestrátor: Alexander Courage

# název skladby délka
1 Ba'Ku Village * 6:52
2 In Custody 1:14
3 Children's Story 1:47
4 Not Functioning 1:45
5 New Sight 5:44
6 The Drones Attack 4:10
7 The Riker Maneuver 3:09
8 The Same Race 1:16
9 No Threat 4:12
10 The Healing Process * 7:15
11 End Credits * 5:25
Celkový čas 41:29
* - Skladba obsahuje "Theme from Star Trek" od Alexandera Courageho

Star Trek: Nemesis

V roce 2002 přišel další, v pořádí již desátý, celovečerní film Star Trek: Nemesis. Skládání hudby se chopil opět Jerry Goldsmith.

  • Datum vydání: 26. listopadu 2002
  • Vydavatel: Varèse Sarabande Records
  • Skladatel: Jerry Goldsmith
  • Další hudba: Irving Berlin
  • Orchestrátoři: Mark McKenzie a Conrad Pope

# název skladby délka
1 Remus * 1:58
2 The Box 2:20
3 My Right Arm 1:02
4 Odds and Ends 4:37
5 Repairs 6:26
6 The Knife 3:09
7 Ideals 2:15
8 The Mirror 5:21
9 The Scorpion 2:21
10 Lateral Run 3:54
11 Engage 2:12
12 Final Flight 3:47
13 A New Friend 2:36
14 A New Ending † * 6:08
Celkový čas 48:31
* - Skladba obsahuje "Theme from Star Trek" od Alexandera Courageho
- Obsahuje píseň "Blue Skies", kterou napsal Irving Berlin

Kromě soundtracků vydaných k jednotlivým Star Trek filmům obsahují některé hudební skladby z nich i různé kompilace.

© 2000–2021 Webdesign: Samuel David Thorn, CZ Kontinuum Star Trek fan klub; Pozadí: Simply Pastel Night Sky by Ali Ries (Casperium)