Křest knihy Star Trek: Voyager - Toerie strun 2: Fúze

Termín

• 10. 11. 2011, 18:30

Místo

• Reportáž

KNIŽNÍ STAR TREK SE VRACÍ – V MLÉCE

Je to už nějaký čas, kdy se čeští fanoušci a příznivci Star Treku dočkali poslední knížky z prostředí tohoto seriálu v češtině. Roky 2007 a 2008 byly na knihy i jednotlivé série poměrně bohaté (Titan, TOSková Zkouška ohněm, Nová generace, Deep Space Nine i Voyager v podobě 1. dílu trilogie Teorie strun), ale v roce 2009 vyšla knížka jen jedna – příběh o cestě časem z prostředí Deep Space Nine Padlí hrdinové – a pak dlouho nic a nad knížkami jako by se zavřela voda. Čekalo se vydání románového přepisu filmu i pokračování načatých sérií, ale od nakladatelství Laser-Books žádné zprávy nepřicházely. Už to začínalo vypadat hodně nepříznivě, protože vydávání se z nejrůznějších důvodů zcela zastavilo, ale naději přinesl příchod nového redaktora této edice. Stal se jím Albert Balatka, známý diskutér ze startrekových i jiných fór vystupující jako "Telemachus-Rhade" (mimochodem tato přezdívka pochází se seriálu Andromeda Ascendant), který přislíbil téměř zaniklou řadu znovu vykopat ze země a pokračovat v načatých sériích a vůbec ve vydávání startrekových knih. Své slovo opravdu dodržel a koncem října se čtenáři dočkali malého zázraku – po více než dvou letech konečně vyšla další knížka z prostředí Star Treku, konkrétně 2. díl Teorie strun ze série Voyageru nazvaný "Fúze".

Příchod každé startrekové knížky je třeba náležitě oslavit a přivítat ji na svět – a po tak dlouhé odmlce zvlášť. Proto CZ Kontinuum Star Trek fan klub s vydavatelem dohodl slavnostní křest knížky na čtvrtek 10. listopadu 2011 v podvečer v pražské restauraci Mandragora. Účast přislíbil i Tom Jirkovský z nakladatelství Laser-Books, který ale na poslední chvíli musel účast odvolat. Přišli ale všichni ti, kdo měli na vydání knížky lví podíl: redaktor Albert Balatka (Telemachus), překladatelka Mirka Dřinková (Kareema) i editor obálky Jakub Schejbal (Jacob).

Oficiální začátek akce byl vyhlášen na půl sedmé. Chvíli jsme čekali a Telemachus telefonem naváděl Kareemu, jak se do restaurace dostat (pokud vůbec ve sklepní místnosti fungoval signál), ale pak se rozhodl akci zahájit s tím, že Mirka za chvíli dorazí. Pohovořil o situaci s vydáváním ST knih i o jeho obnovení, o knize samotné a také o edičním plánu pro budoucnost. O knížce prohlásil, že za přečtení rozhodně stojí, a protože v jedné z kapitol hrálo důležitou roli mléko, pokřtil ji místo šampaňského právě touto tekutinou. Jacob se zmínil o potížích, které měli se sehnáním vyobrazení Tuvoka (paperback v té době nebyl k dispozici a knížka se překládala z oficiálního e-booku), a obdobné problémy musela řešit i Kareema (ta mezitím dorazila), zejména ohledně formátování, které bylo leckdy třeba odhadnout. Poté měli návštěvníci možnost novou knihu zakoupit s velmi příjemnou slevou, a pokud neměli doma první díl, mohli zakoupit oba díly v balíčku cenově ještě výhodnějším. Však o knihy byl opravdu veliký zájem a všechny se během večera vyprodaly.

Pokud jde o plány pro budoucnost, bude se pokračovat ve vydávání načatých sérií, tedy Titan, Zkouška ohněm, příští rok vyjde závěrečný díl Teorie strun Evoluce, objeví se odložený románový přepis Abramsova filmu – a především začne vycházet takzvaný "TNG Relaunch", neboli příběhy Picardovy posádky po filmu Nemesis, odehrávající se paralelně s Titanem. Od každé z těchto dvou řad (TNG + Titan) vyjdou čtyři knížky, načež se obě linie spojí ve výborné trilogii Davida Macka "Destiny", která je crossoverem všech známých sérií kromě TOS a v níž Borgové mohutnou invazí velmi tvrdě zasáhnou do života Federace i dalších mocností. A to není vše – po této trilogii se odehrávají další knížky, v nichž vznikají nová politická uskupení, zejména k Federaci nepřátelský Typhonský pakt. A o tomto novém politickém útvaru a boji s ním bude poté pojednávat další pentalogie, která je rovněž naplánována k vydání.

Jak je vidět, čtenáři a příznivci všech sérií budou mít o čtení i dobrou zábavu postaráno, pokud se vše podaří a knížky budou aspoň zhruba vycházet tak, jak se plánuje. O tom všem i o mnohém dalším jsme si pak v restauraci povídali v rámci volné zábavy až do pozdních hodin.

Křest nové startrekové knížky byl opravdu velmi příjemnou akcí, jednak pro možnost zakoupit si po dlouhé době novou knížku v češtině, jednak díky novým informacím, které přes všechny obtíže nabídly optimističtější náhled na vydávání z knížek z prostředí Star Treku u nás – a samozřejmě pro možnost si popovídat o knížkách i o všem možném s přáteli. Jak už je mým zvykem, moc proto děkuji všem, kteří tuto akci umožnili – vedení klubu CZ Kontinuum, které dalo k celé akci popud a zajistilo pro ni prostory, zvláště pak redaktorovi Telemachovi za celé jeho úsilí vedoucí k opětovnému vydávání Star Treku v knižní podobě u nás i za přípravu právě této knížky a její pokřtění, překladatelce Kareemě i editorovi Jacobovi za vše, co pro vydání knížky udělali, a samozřejmě jim všem za účast. A ovšemže i všem návštěvníkům, kteří se křtu zúčastnili, čímž potvrdili, že o tyto knížky je (a snad i bude) stále zájem, a přispěli k výborné náladě vůbec. A ti, kdo se na akci nedostali, nemusí být smutní – díky Hypospray mají nyní možnost prohlédnout si na videu z Youtube přímo na této stránce větší část křtu jakoby v přímém přenosu, takže "u toho" může být prakticky každý.

Ještě jednou díky a moc se těšíme na všechny další knížky i jejich pokřtění!

Live long and prosper!
    Praotec trekkie

• Fotogalerie

Fotogalerie

• Základní informace

Účastníci

• > 26
    • Annais, Darth Zira, Flash, Garfield, Hypo, Iconer, Irča, Jacob + 1, JSM, Kareema + 1, Karel, Kraken, Kubulla, Mirex, omi, Penegal, Praotec trekkie, Samuel Thorn, Sokar, Tar-ara Istandil, Telemachus Rhade + 1, Uhura, Xyll, Zana, Zephram, Ziina ad.

Program

• křest knihy
    • symbolický křest obnovené románové řady